Søg i denne blog

mandag den 9. december 2013

christmas

Julen har i mange år ikke rigtig været min "scene".

Jeg kan godt synes det er aaaaaalt for meget, og jeg synes folk bliver sindssyge i december. Det bryder jeg mig ikke om.

Måske har det også noget at gøre med, at december i mange år for mig har været en måned hvor man konstant propper i hovedet og er i et længerevarende sukkerchok alt for mange gange om ugen. December måned har i mange år været lig med + x antal kilo. Men i år er det ekstra slemt. For jeg har aldrig vejet så meget som jeg gør i år.

Jeg er ellers typen der siger: det er ikke hvad du spiser mellem jul og nytår der tæller, det er hvad du spiser mellem nytår og jul. Og det mener jeg i og for sig stadig. Seriously, hvis ikke du ligefrem er på kanten til at få diabetes eller vejer alt, alt for meget. Så æd dog. Det er kun december en gang om året. Altså, alt med måde. Men måske december skulle være en slags "deload" måned, hvor man skruer lidt ned for tempoet og husker hyggen i stedet for stepmaskinen. I don't know..

Anyways. Jeg har besluttet mig for at afprøve nogle af juleklassikerne i en "light" udgave. Som I måske har læst før, så er sukker virkelig ikke min ting. Jeg er simpelthen begyndt at få det så dårligt når jeg spiser det. (Apropos sukkersyge? FUCK) Så. Nej tak til sukker!
Da jeg ikke er særlig ferm (overhovedet) i et køkken, så er det begrænset hvad jeg bevæger mig ud i.

Havregryns kugler:

Jeg googlede egentlig bare: "Sukkerfri havregrynskugler", og fandt denne opskrift.
Den så enormt simpel ud, så jeg tænkte at det lige var mig. And it was!
Det tog ikke mere end ti minutter at lave dem og rulle dem til kugler, så det var rimelig effortless. Smagen er selvfølgelig ikke den samme som dem der er fyldt med smør og sukker, men stadig ikke dårlige!
Jeg tror et eller andet sted at kunsten er, at man ikke skal sammenligne de sukkerfrie produkter med det man kender. For selvfølgelig er smagen anderledes. Men jeg kan godt anbefale dem, helt sikkert. Det er en god erstatning.

Marcipan:
Med et helt almindeligt stykke fuldfed nougat på! :D

Jep, jeg har fandeme lavet marcipan! Det er sgu store sager. Jeg fandt en opskrift her hos Madbanditten. Og ved I hvad? Det var sgu også ret simpelt. Det eneste er, at det tager lidt tid at stå og smutte 300 g mandler og derefter tørre dem to timer i ovnen og så videre - men jeg synes sgu det er det værd. Nøj, hvor smager det godt, og tanken om at der ikke er sukker i er bare fantastisk. I dette tilfælde kan jeg slet ikke smage forskel på dette og almindelig marcipan. Jo, det skulle da lige være at dette smager langt bedre!

Sidst men ikke mindst: Ris a'la mande!

Der er ikke som sådan nogen opskrift - det er rimelig frit. Denne sunde ris a la mande består af:
Lige dele vanilje yoghurt og hytteost, mandelessens og vaniljessens er valgfrit. Hak nogle mandler og smid i, og voila! Igen, skal man selvfølgelig ikke sammenligne det med almindelig ris a la mande fyldt med fløde og sukker. Men dette er faktisk en succes, synes jeg. Dog ville jeg ikke kunne spise det uden kirsebærsauce! Men det elsker jeg også. Det er næsten det bedste ved ris a la mande :-) Den kan man i øvrigt købe sukkerfri som Isis produkt.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar